Γιόγκα για παιδιά - επιτρέπεται;
Ένα κέντρο γιόγκα στο Μαρούσι πρόσφερε ένα πρόγραμμα οικογενειακής γιόγκα και έστειλε σε γονείς το ακόλουθο διαφημιστικό εμαιλ:
Αγαπητοί Γονείς,
Το Κέντρο Οικογενειακής Γιόγκα Neo
σάς προσκαλεί στην ανοιχτή ημέρα γνωριμίας και σας παρουσιάζει:
Ένα σχολείο σχεδιασμένο για τα Παιδιά αλλά και για τους Γονείς τους.
(Πρότυπη Ολιστική Εκπαίδευση).
Το Σάββατο 8 Σεπτεμβρίου 11:00-13:00
ελάτε στο χώρο μας μαζί με τα παιδιά σας.
Θα παρουσιάσουμε το Πρωινό Παιδικό Πρόγραμμα για Παιδιά ηλικίας 2 με 5 ετών.
Ένα παιδαγωγικό πρόγραμμα που ενώνει τη Συστημική Θεωρία, τη Γιόγκα και εναλλακτικά εκπαιδευτικά συστήματα με την διαπαιδαγώγηση του παιδιού αλλά και ολόκληρης της οικογένειας κατά την πρώτη παιδική ηλικία (2-5ετών).
- Εκπαίδευσε τον εαυτό σου, καθώς εκπαιδεύεις το παιδί σου.
- Μάθε εύκολες και ανώδυνες μεθόδους για να χαίρεσαι περισσότερο την καθημερινότητα.
- Γνώρισε Επικοινωνιακές τεχνικές που βοηθούν τους γονείς:
«να μάθουν πώς να μιλάνε ώστε τα παιδιά να τους ακούν
και πώς να τα ακούνε ώστε αυτά να τους μιλούν».
Θα υπάρξει:
Μουσικοκινητικό παιχνίδι
Θα παίξουμε με τη Γιόγκα,
Θα φτιάξουμε κατασκευές
Θα συζητήσουμε
Αν σ΄ αυτό το τραγούδι βρίσκεις αξίες που θα ήθελες να έχει το παιδί σου, θα θέλαμε να μας γνωρίσεις.
Τραγούδι Yama & Niyama
Δεν πληγώνω κανέναν
Λέω πάντα την αλήθεια
Παίρνω κάτι, αφού ρωτήσω
Και μοιράζομαι
………
Ξέρω η αγάπη είναι παντού
Στην καρδιά μας και στον νου
Στα λουλούδια και στα πουλιά
Και στα βουνά τα ψηλά
……….
Καθαρή μέσα και έξω
Χαρούμενη με ό,τι έχω
Βοηθάω στη στιγμή
Και διαβάζω πολύ
………
Βαθιά μέσα σαν κοιτώ
Όλο τον κόσμο αγαπώ
Είμαι παιδί του σύμπαντος
Και πλημμυρίζω με φως
.......................
Baba Nam Kevalam
(Η Αγάπη είναι παντού)
Φιλικά,
Βασιλεία Κουλίδου
Κάποια παραλήπτρια προώθησε αυτό το εμαιλ σε περισσότερα άτομα, και ένα από αυτά, η Ζωή Μπαλκάμου, έστειλε σε όλους τους παραλήπτες το ακόλουθο μήνυμα:
Ζωή Μπαλκάμου
H απάντηση για όσους θέλουν !!
http://www.impantokratoros.gr/67F801A1.el.aspx
στο οποίο απάντησα (στην ίδια τη Ζωή, με αντίγραφο στους άλλους παραλήπτες):
[Ο αναγνώστης μπορεί αν θέλει να διαβάσει το αντιαιρετικό άρθρο στην παραπάνω διεύθυνση και μετά να συνεχίσει για να διαβάσει την απάντησή μου.]
-------------απάντηση-----------------------
ΚΙΜΩΝ
"H απάντηση για όσους θέλουν !!
http://www.impantokratoros.gr/67F801A1.el.aspx "
(στον παραπάνω σύνδεσμο βρίσκεται άρθρο με κατηγορίες εναντίον της γιόγκα και των Ινδών πνευματικών δασκάλων, γραμμένο από τη χριστιανική εκκλησία)
Η ουσία του θέματος είναι αυτή: είναι οι γκουρού πραγματικά άγια ή θεία πρόσωπα που σε βοηθούν να ανέβεις πιο κοντά στον ουρανό; Η δική μου εμπειρία είναι ότι αυτό ακριβώς συμβαίνει, όπως εξηγώ στη βιντεοσκοπημένη ομιλία μου «Η ανάληψή μου σε υψηλότερη διάσταση» στη διεύθυνση http://www.youtubetranslations.gr/#!video_details/204/%CE%97%20%CE%B1%CE%BD%CE%AC%CE%BB%CE%B7%CF%88%CE%AE%20%CE%BC%CE%BF%CF%85%20%CF%83%CE%B5%20%CF%85%CF%88%CE%B7%CE%BB%CF%8C%CF%84%CE%B5%CF%81%CE%B7%20%CE%B4%CE%B9%CE%AC%CF%83%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%B7%20%281/5%29
Όλα τα άλλα είναι θέμα ερμηνείας και παρερμηνείας και μπορούμε να συζητάμε για αιώνες χωρίς να βγαίνουμε πουθενά. Μπορείς να έχεις την άποψή σου για το Χριστό, αλλά μπορώ κι εγώ να έχω την άποψή μου για το Χριστό. Η άποψή μου θα βγαίνει από τη δική μου εμπειρία της πνευματικότητας, όπως και η δική σου άποψη για τον δικό μου γκουρού θα βγαίνει από τη δική σου εμπειρία της πνευματικότητας. Χωρίς κατηγορίες, χωρίς να αρχίζεις ένα προσωπικό πόλεμο ενάντια σε ανθρώπους με διαφορετική οπτική από τη δική σου, μπορείς να εκθέσεις τη δική σου εμπειρία της πνευματικότητας, να αφήσεις τον κόσμο να εκτεθεί επίσης στη δική μου εμπειρία της πνευματικότητας, και μετά να τον αφήσεις να κρίνει ποια θέση τού ταιριάζει καλύτερα. Χωρίς πλύση εγκεφάλου εναντίον μας στα σχολεία της χώρας, βίντεο στο Youtube που παρουσιάζουν τους πνευματικούς μας δασκάλους ως διαβολικούς, κ.ο.κ. Ζούμε σε μια κοινωνία όπου είναι αναπόφευκτο ότι θα υπάρχουν διάφορες απόψεις και οπτικές. Αν ο Χριστός σού φαίνεται εσένα το μόνο αυθεντικό θείο πρόσωπο και οι χριστιανικές Γραφές το μόνο έγκυρο πνευματικό κείμενο, μπορείς να ακολουθείς αυτά.
Αλλά γιατί θα πρέπει να μιλάς εναντίον μου; Δεν είμαι υποχρεωμένος να θεωρώ τον Χριστό ό,τι τον θεωρείς εσύ. Τιμώντας τον ως θείο πρόσωπο, τιμώ κι εσένα που τον ακολουθείς, κι ελπίζω ότι θα συνεχίσεις να το κάνεις, εφόσον αυτό σε εκφράζει.
Λοιδορώντας τον πνευματικό μου δάσκαλο ως σατανικό, υποτιμάς και λοιδορείς κι εμένα. Και με τους διάφορους εμφανείς καθώς και αφανείς και υπόγειους τρόπους πιέζεις την κοινωνία να απαγορέψει τη δική μου οπτική, να τη δαιμονοποιήσει και να την αφανίσει.
Βρες κάτι καλύτερο να κάνεις από το να σώζεις την κοινωνία από τους «δαίμονες».
Σώσε την ψυχή σου από τους δικούς σου δαίμονες. Βρες εσύ το φως μέσα από το Χριστό. Και στο βαθμό που θα μπορέσεις να λάμψεις, θα ελκύσεις και άλλα άτομα προς αυτόν. Όχι επειδή έχεις, δια της πένας ή του σπαθιού, εξαφανίσει όλους τους «ανταγωνιστές», μα επειδή η δική σου ψυχή, μέσα από τη δική σου ποιότητα, καλεί και έλκει τους άλλους μέσα στη θετικότητα και την αγάπη.
Αλλά ακόμα και αν τα καταφέρεις και ανέβεις, και πάλι δεν θα έρθουν όλοι στο δικό σου ποίμνιο, στο ποίμνιο των χριστιανών αγίων. Γιατί αυτός ο κόσμος είναι μεγάλος και καμία θρησκεία και οπτική δεν μπορεί να έχει μονοπώλιο στις ψυχές των ανθρώπων. Ναι, πιστεύουμε ότι ο πνευματικός δάσκαλος πρέπει να είναι παρόν, να μιλάει μαζί σου και να σε διορθώνει, όταν χρειάζεται. Δεν πιστεύουμε ότι ένα ιερό κείμενο αρκεί. Αλλά αν εσύ μπορείς να αποκτήσεις μια πραγματική σχέση με τον Χριστό και να τον φέρεις ζωντανό μπροστά σου, τότε μπράβο σου.
Είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε κι εμείς το ίδιο; Δεν μπορούμε να κάνουμε τις δικές μας επιλογές, να βρούμε εξαρχής ένα ζωντανό πνευματικό δάσκαλο που μας ελκύει στην πνευματικότητα;
Γιατί θα έπρεπε να ακολουθήσουμε τη δική σου συνταγή, τη δική σου οπτική, τις δικές σου απαγορεύσεις, τη δική σου ατραπό;
Γιατί θα έπρεπε να ζήσουμε σύμφωνα με τη δική σου ιδεολογία;
Όσο για την έκθεση των παιδιών στη γιόγκα, αρκεί να πω ότι τα παιδιά που εκτίθενται στη γιόγκα ποτέ δεν ακούν οτιδήποτε εναντίον των χριστιανών.
Ενώ τα παιδιά που εκτίθενται στον χριστιανισμό, μέσα από το κατηχητικό, τα δημόσια σχολεία κ.ο.κ., εισάγονται σε έναν κόσμο όπου οι Εβραίοι, καθοδηγούμενοι από τον Κύριο (μέσω του Μωυσή και του Ιησού του Ναυή) σκοτώνουν, καίνε και βιάζουν στην Παλαιστίνη, κατακαίνε και αφανίζουν ολόκληρες πόλεις, ενώ οι σημερινοί συνεχιστές τους συνεχίζουν να καυτηριάζουν και να διώκουν, τόσο με εμφανείς όσο και με κρύφιους τρόπους, τους «αιρετικούς», τους «ειδωλολάτρες» και τους «οπαδούς των διαφόρων αντιχριστιανικών δοξασιών» και να δένουν τον κόσμο στην αλυσίδα του φανατισμού τους.
Κι επειδή εσείς οι χριστιανοί δατυμπανίζετε ότι η γιόγκα κάνει κακό στην σωματική και ψυχολογική υγεία και βλάπτει τα παιδιά, μπορείς να επισκεφτείς την ιστοσελίδα μου http://www.youtubetranslations.gr/45_pop_up.htm , όπου στο πλαίσιο της δημοσίευσής μου «Είναι η γιόγκα σατανική λατρεία ή προσφέρει πνευματικότητα και υγεία;» έχω μεταφράσει τις θέσεις των μεγαλύτερων ιατρικών οργανισμών στον κόσμο, όπου δηλώνεται σαφώς ότι η γιόγκα συνεισφέρει θετικά στην σωματική και ψυχολογική υγεία.
Βάλε (με αντιγραφή-επικόλληση) στο ψαχτήρι στην προαναφερθείσα σελίδα τη φράση:
Β. ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΟΦΕΛΗ ΤΗΣ ΓΙΟΓΚΑ
ΣΤΗ ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΥΓΕΙΑ
και σκέψου.
Κίμων Πετρόχειλος
http://www.youtubetranslations.gr
Yποτιτλισμοί των Καλύτερων Βίντεο του Youtube
---------------
Η Ζωή Μπαλκάμου μού απάντησε:
Ζωή Μπαλκάμου
Κίμωνα από ό,τι βλέπω το πήρες πολύ προσωπικά. Δεν σε παρεξηγώ γιατί μάλλον σε ενδιαφέρει και επαγγελματικά το θέμα. Σέβομαι τις απόψεις σου, τις δικές σου και όλου του κόσμου, όπου και εάν τοποθετείται ο καθένας. Δημοκρατία λέμε ...άλλωστε ότι έχουμε. Ας υπάρχουν πολλές διαφορετικές απόψεις για να στέκεται (μμ...;) αυτός ο κόσμος. Το ζητούμενο όπως είπες και εσύ είναι να βρει ο καθένας την ψυχική του ανάταση και Σωτηρία !
Σου εύχομαι προσωπικά και σε όλους ξεχωριστά να βρείτε τον δρόμο σας χωρίς εμπάθειες και ιδεολογικές διαφορές που κάνουν τον κόσμο σκληρότερο και μονόπλευρο.
Δεν θα σου ξανά απαντήσω, μην με παρεξηγήσεις.
ΖΩΗ
ΚΙΜΩΝ
«Σέβομαι τις απόψεις σου, τις δικές σου και όλου του κόσμου, όπου και εάν τοποθετείται ο καθένας.»
Αν σέβεσαι τις απόψεις μου, τότε γιατί στέλνεις σε 46 άτομα ένα εμαιλ που λέει ότι τα άτομα που σχετίζονται με τη γιόγκα «διαστρεβλώνουν τα αγιογραφικά χωρία και τα ιστορικά γεγονότα» «για λόγους σκοπιμότητας» και προσπαθούν να παραπλανήσουν τους ανθρώπους παρουσιάζοντάς τους την «ἱνδουϊστικῆ καί Βουδδιστικῆ θρησκευτικότητα ὡς λύση στά τεράστια ὑπαρξιακά καί πνευματικά ἀδιέξοδα»; Θεωρείς ότι ο Χριστός είναι μια λύση σε αυτά τα αδιέξοδα και ότι η πίστη σου αξίζει τον σεβασμό των άλλων, όπως και τον σεβασμό του κράτους, που θα πρέπει να τον διδάσκει στα σχολεία. Αλλά όταν οι άνθρωποι ασχολούνται με ένα σύστημα που δεν συνδέεται με το χριστιανισμό, διαδίδεις ότι διαστρεβλώνουν την αλήθεια και παραπλανούν τους άλλους. Και αν κάποιος από αυτούς διαμαρτυρηθεί, απαντάς δημόσια ότι το κάνει για οικονομικό κίνητρο και ότι ας είναι καλά, δεν θα του ξανααπαντήσεις.
Κι όσο για τα επιστημονικά στοιχεία που σου έστειλε για να υπερασπιστεί όχι απλά το επάγγελμά του, αλλά την ίδια την τοποθέτησή του προς τη ζωή, την ίδια την αγάπη και τη φιλοσοφία και τον τρόπο ζωής που τον εμψυχώνει και τον βοηθά να εμψυχώνει και άλλους και να τους προσφέρει, δεν λες κουβέντα. Από όλους τους ορθόδοξους που περνούν από το σάιτ μου και γράφουν ότι η γιόγκα είναι του σατανά, ούτε ένας δεν απάντησε πώς συμβαίνει τότε να είναι τόσο καλά εδραιωμένη επιστημονικά.
Κανονίζω διάλεξη για τη γιόγκα στο πανεπιστήμιο όπου φοιτούσα και πάει ο ορθόδοξος Υπεύθυνος Δημοσίων Σχέσεων στον διευθυντή και του λέει ότι το πρόγραμμα πρέπει να ακυρωθεί, γιατί έλαβε από το αντιαιρετικό γραφείο της εκκλησίας (φαξ που το είδα με τα μάτια μου) μια λίστα με όλες τις πνευματικές οργανώσεις στην Ελλάδα που δεν σχετίζονται με το χριστιανισμό (από διαλογισμό μέχρι βελονισμό). Είναι η ώρα να γίνει η διάλεξη, αρχίζουν να μαζεύονται εκατοντάδες άτομα για μια ομιλία που διαφήμιζα προσωπικά για καιρό, και αυτός έρχεται στην αίθουσα και λέει ότι πρέπει να ακυρώσουμε την ομιλία.
Η ομιλήτρια έχει ήδη έρθει.
Έκτοτε απαγορεύεται ρητά στο πανεπιστήμιο να ξαναμπεί οποιοσδήποτε ομιλητής μιλά για κάτι «εναλλακτικό». Προσπάθησα να φέρω κι άλλους. Μου απαγορεύτηκε.
Διδάσκω διαλογισμό σε ένα γυμναστήριο και λέω: «Αισθανθείτε ένα φως να γεμίζει την ύπαρξή σας» και γίνεται ολόκληρη φασαρία από μια ορθόδοξη, καταστρέφοντας το μάθημα, η οποία φωνάζει ότι πρόκειται για το φως του σατανά και αυτά που κάνω είναι αντιχριστιανικά.
Πάω να διδάξω γιόγκα σε άλλο γυμναστήριο, στην Αγία Παρασκευή, και μου λέει ο υπεύθυνος ότι έλαβε επιστολή από τα αντιαιρετικά σας γραφεία στον Πειραιά που λέει ότι η γιόγκα είναι διαβολική και κατά του Αγίου Πνεύματος και να μην επιτρέπεται η διδασκαλία της στα γυμναστήρια.
Οι συγγραφείς της παρακάτω επιστολής σαφώς και, μέσα στο πνεύμα της χριστιανικής αγάπης, μού εύχονται το καλύτερο (όπως κι εσύ, που διαδίδεις τα συγγράμματά τους). Αλλά πώς εύχεσαι το καλύτερο για κάποιον τον οποίο όχι μόνο σταματάς επαγγελματικά, αλλά καταγγέλλεις ηθικά ως λαοπλάνο; Πώς σέβεσαι το δικαίωμά του να ζήσει και να προωθήσει τα πιστεύω του και τις πρακτικές του (που είναι μάλιστα επιστημονικά εδραιωμένες) μέσα σε μια ελεύθερη και (υποτίθεται) ανεξίθρησκη κοινωνία; Σε ποια βάση τον κατακρίνεις και τον καυτηριάζεις; Ποιος σου ζήτησε την άποψη για την ηθική του και τα κίνητρά του;
Πες μου ειλικρινά, εσύ συμφωνείς όταν τα αντιαιρετικά σας γραφεία στέλνουν σε όλη την Αττική άρθρα σαν το ακόλουθο, προκειμένου να εμποδίσουν τη διδασκαλία της γιόγκα;
Θα πρέπει να συμφωνείς. Γιατί κι εσύ το ίδιο κάνεις. Γιατί προσπαθείς να εμποδίσεις το κέντρο γιόγκα του Αμαρουσίου από το να διδάξει γιόγκα; Γιατί λασπολογείς και καταδιώκεις, και τελικά βρίσκεις καταφύγιο στην «χριστιανική αγάπη» και περνάς στη σιωπή;
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΕΠΙ ΤΩΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ
ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΑΡΑΘΡΗΣΚΕΙΩΝ
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
ΓΙΑ ΤΑ ΚΕΝΤΡΑ ΓΙΟΓΚΑ
ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΣΤΑ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΑ ΟΡΙΑ
ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
Η Ιερά Μητρόπολη Πειραιώς, με αφορμή την ύπαρξη κέντρων γιόγκα στα γεωγραφικά όριά της, ενημερώνει τους Ορθόδοξους Χριστιανούς ότι η Γιόγκα δεν έχει απολύτως καμία σχέση με την ορθόδοξη πνευματικότητα.
Η Γιόγκα ετυμολογικά προέρχεται από το σανσκριτικό yuj, που σημαίνει σύζευξη και ένωση του ανθρώπου με το απρόσωπο Απόλυτο Ένα του Ινδουισμού και των ανατολικών θρησκειών. Επομένως η γιόγκα δεν είναι απλή και αθώα μέθοδος χαλάρωσης, δεν είναι τρόπος αποβολής του άγχους, δεν είναι μέθοδος σωματικής ευεξίας, όπως διαφημίζεται, αλλά στάδιο του ινδουιστικού διαλογισμού που συνδέεται με την αντιχριστιανική θεωρία της μετεμψύχωσης.
Στις διάφορες σχολές Γιόγκα διαπιστώνουμε την άμεση εξάρτηση των ασκουμένων από ινδουιστή δάσκαλο (γκουρού) που τους καθοδηγεί και τους αλλάζει το ορθόδοξο χριστιανικό τους όνομα.
Οι διάφορες τεχνικές της γιόγκα δεν έχουν σχέση με την επιστήμη, αντίθετα έχουν τα χαρακτηριστικά της μαγείας.
Η ενασχόληση με τη γιόγκα κρύβει ψυχικούς και σωματικούς κινδύνους.
Η «Νέα Εποχή του Υδροχόου», που πολεμά την Μίαν, Αγίαν, Καθολικήν και Αποστολικήν Εκκλησίαν, την Ορθοδοξία μας, κατακλύζει τη χώρα μας με την προβολή της Γιόγκα για να παραπλανήσει με το δαιμονικό δόγμα πως οι θρησκείες είναι ίδιοι δρόμοι που οδηγούν στον ίδιο σκοπό.
Καλούμε τους ορθόδοξους χριστιανούς και κυρίως τους νέους ν’ αντισταθούν στα ιδεολογικά προστάγματα της Νέας Τάξης Πραγμάτων, να συνδεθούν με την ενορία τους και τους Ιερείς τους για να γνωρίσουν την ορθόδοξη άσκηση και πνευματικότητα.
Η ενασχόληση με τη Γιόγκα είναι για τους Ορθόδοξους Χριστιανούς ασυμβίβαστη με τη διδασκαλία και τα δόγματα της Πίστεώς τους.
Η ενασχόληση με τη Γιόγκα είναι άρνηση της Ορθοδόξου Πίστεως και βλασφημία κατά του Αγίου Πνεύματος.
«Σου εύχομαι προσωπικά και σε όλους ξεχωριστά να βρείτε τον δρόμο σας χωρίς εμπάθειες και ιδεολογικές διαφορές που κάνουν τον κόσμο σκληρότερο και μονόπλευρο.»
Τον δρόμο μας τον έχουμε βρει. Είναι ακριβώς αυτός που καταδιώκετε και προσπαθείτε να απαγορέψετε, που περιγράφετε ως σατανικό και παραπλανητικό, αντιεπιστημονικό και βλάσφημο.
Η ελεύθερη πνευματικότητα δεν πρόκειται να σταματήσει. Ο μελλοντικός κόσμος δεν θα είναι χριστιανικός. Δεν θα φεύγουν στο μέλλον στρατοί και ιεραποστολές στα πέρατα του κόσμου. Δεν θα γίνονται πόλεμοι με το σπαθί ή την πένα. Διαφορετικές ατραποί θα συμβιώνουν αρμονικά μέσα σε μια κοινωνία όπου η πνευματικότητα θα είναι θέμα επιλογής.
---------
Τότε μού έγραψε η κυρία που είχε προωθήσει το αρχικό διαφημιστικό μήνυμα από το κέντρο γιόγκα, για να μου ζητήσει, αν συνεχίσει αυτή η ανταλλαγή, να μην κοινοποιείται στις δικές της επαφές. Μου έγραψε τα εξής:
Καλησπέρα Κίμωνα,
Διάβασα λίγο την αλληλογραφία που είχατε με τη Ζωη και ήθελα να σε παρακαλέσω αν είναι να συνεχιστεί, να μείνει μεταξύ σας. Επείδή είναι δική μου ευθύνη η κατά λάθος κοινωποίηση των ηλεκτρονικών διευθύνσεων όλων αυτών των ανθρώπων, θα ήθελα να σε παρακαλέσω να τους αφήσεις εξω από ολο αυτό.
Αν θες μπορεις να τα στέλνεις σε μένα.
Σε ευχαριστώ
Της έγραψα τα εξής:
Γεια σου Πηνελόπη
Δεν μου εκφράζεις τι σε ενόχλησε στο γράμμα μου. Αισθάνομαι ότι λέω τη γυμνή αλήθεια σχετικά με τον τρόπο που ο χριστιανισμός λειτουργεί στην Ελλάδα. Η αλήθεια δεν μπορεί να είναι πάντα ευχάριστη, ωστόσο είναι το κίνητρο που μετρά, δηλαδή η επιθυμία για την επιλογή μιας πνευματικής νοοτροπίας που είναι αυθεντική και γόνιμη, ηθική και σεβόμενη τις πνευματικές αναζητήσεις των συνανθρώπων μας. Μιας νοοτροπίας που δεν είναι επιθετική, μονοπωλιακή, συμφεροντολογική και δογματική. Η διήγηση των προσωπικών μου εμπειριών παρέχει μια "εκ των έσω" οπτική που συνεισφέρει στον στοχασμό ως προς το γιατί η Ελλάδα έχει την πνευματική φτώχεια που έχει. Αν και το στυλ γραψίματός μου είναι αυστηρό, δεν αισθάνομαι ότι καθιστά ακατάλληλο υλικό. Όποιος αδιαφορεί, στεναχωριέται ή σοκάρεται από αυτό, μπορεί να το αγνοήσει. Λαμβάνουμε διάφορα email που κάνουν κριτική του οικονομικού μας βίου, γιατί να μην λάβουμε και ένα που κρίνει τον πνευματικό μας βίο;
Μήπως αν διάβαζες όλο το email, η άποψή σου θα μεταβαλλόταν;
Όπως και να 'χει, θα κάνω όπως επιθυμείς.
Κίμων
Υ.Γ. 1 [...]
Υ.Γ.2 Δεν πρόκειται για μια προσωπική κόντρα, αλλά για την παρουσίαση μιας αντίθεσης ανάμεσα σε δύο θεμελιακά αντίθετους τρόπους προσέγγισης της πνευματικότητας. Την χριστιανική προσέγγιση την είδαμε, με τις Ιερές Εξετάσεις, τα βασανιστήρια των αλλόθρησκων (των Ελλήνων κυρίως αλλά και άλλων) στον βυζαντινό κόσμο, την αντιαιρετικές απαλοιφές πληθυσμών. Ακόμα και σήμερα, πάω να ακούσω την ομιλία του Ράβι Σάνκαρ στο θέατρο στην Αθήνα και βρίσκουμε ότι οι ορθόδοξοι έπεισαν τον διευθυντή του θεάτρου να κλείσει την αίθουσα για να μην ακούσει ο κόσμος τον διδάσκαλο. Έρχεται ο δικός μου γκούρου στην Ελλάδα, του βάζουν δυναμίτη στο αμάξι. Πάει η Λίτζια να ψωνίσει κάπου και πιάνει συζήτηση με την πωλήτρια. Η πωλήτρια την ρωτάει αν κάνει γυμναστική, η Λίτζια λέει ότι κάνει γιόγκα. Της λέει η πωλήτρια ότι άκουσε πολλά πράγματα αρνητικά για τη γιόγκα στο χριστιανικό κανάλι.
Ζούμε σε μια συγκεκριμένη κοινωνία η οποία έχει μια πνευματική τύφλα, μια επιθετικότητα, μια απροθυμία να είναι ειλικρινής, φιλελεύθερη, ανεκτική και στοχαστική. Αυτά τα πράγματα τα συζητάω και τα φέρνω στην επίγνωση του κόσμου που διαβάζει αυτά που γράφω. Γιατί χρειάζεται να αλλάξουμε. Χρειάζεται να αλλάξουμε το χαρακτήρα μας, τη νοοτροπία μας, να αντιληφθούμε τι έχει συμβεί και η Ελλάδα έχει χάσει τον πνευματικό προσανατολισμό που είχε στους αρχαίους χρόνους. Είμαστε όλοι μέρος αυτού του κοινωνικού περιβάλλοντος και χρειάζεται να αντιληφθούμε τα λάθη μας, να μετανοήσουμε, να αναρωτηθούμε και να αναζητήσουμε ένα φως έξω από το παρόν σκοτάδι μας.
Δεν γίνονται αυτά τα πράγματα πάντα με το χαμόγελο, χωρίς κριτική, χωρίς αντιπαράθεση, χωρίς πόνο και πίκρα. Αλλά αυτό που πρέπει να μας καθοδηγεί δεν είναι καθαυτή η απόρριψη των σφαλμάτων του άλλου, αλλά η δημιουργία μιας θετικής, βαθιάς και εποικοδομητικής κοινωνικής ατμόσφαιρας. Χρειάζεται όμως και να περάσουμε από το στάδιο της κριτικής. Τόσο κοινωνικά όσο και ατομικά, η κριτική είναι αναντικατάστατη για την αλλαγή νοοτροπίας και την στροφή προς μια φωτεινή πραγματικότητα.
Αντιλαμβάνομαι ότι κάποιους μπορεί να τους σοκάρει να αντιληφθούν τον "γεμάτο αγάπη" χριστιανισμό ως το επιθετικό μοντέλο πεποιθήσεων που πράγματι είναι. Αλλά δεν είναι δυνατό να κρίνουμε μόνο την οικονομία και την πολιτική και να είμαστε σιωπηλοί και αμέτοχοι στην πνευματική ζωή. Πώς διαχειριζόμαστε τις πνευματικές μας ανάγκες ως κοινωνία; Τι ερεθίσματα αφήνουμε τον εαυτό μας να λάβει; Ποιες δυνατότητες προσφέρουμε στα παιδιά μας να αναπτυχθούν ψυχικά και να ανέβουν υψηλότερα στη σκάλα της ύπαρξης; Τι μας σταματά; Ποιοι είναι οι κοινωνικοί και οι εσωτερικοί μας παράγοντες που στέκονται τροχοπέδη μπροστά στον αναγκαίο στόχο;
Τι θα πρέπει να καταστρέψουμε, να μεταβάλουμε, να ακυρώσουμε, να κατακρίνουμε και να καταρρίψουμε, ώστε να αναμορφώσουμε τον εσωτερικό και εξωτερικό μας κόσμο;
Ακριβώς όπως η προσωπική μας ανάπτυξη χρειάζεται την αυτοκριτική μας, ομοίως η κοινωνική μας ανάπτυξη χρειάζεται την αυτοκριτική μας ως κοινωνίας. Τούτο σημαίνει ότι αντιλαμβανόμαστε τα λάθη μας, την ανειλικρίνειά μας, τη διπλοπροσωπία μας, την προδοσία μας προς την κοινωνία, την προδοσία μας προς τον ίδιο τον ανώτερο, αρμονικότερο και πνευματικά υποσχόμενο νου μας, και αποφασίζουμε συλλογικά να κάνουμε μια νέα αρχή, μια νέα επιλογή και να χαράξουμε μια νέα γραμμή πάνω στην άμμο της μοίρας μας.
Απλά σκέψου για λίγο την καταιγιστική κοινωνική κριτική που έκαναν οι φεμινίστριες στα μέσα του εικοστού αιώνα. Είχαν ένα ουσιώδη και υψηλό στόχο - να αλλάξουν την ίδια τη νοοτροπία του άντρα και τον τρόπο που τις έβλεπε και προσπαθούσε να τις περιορίσει μέσα στις κοινωνικές διαδικασίες. Στο βαθμό που οι φεμινίστριες προσπαθούσαν να μην είναι φανατισμένες αλλά να κρίνουν τα γεγονότα ορθά και δίκαια, θα έλεγες ότι έπραξαν εσφαλμένα; Είτε πρόκειται για τον φαλλοκράτη άντρα, είτε για τον φανατικό και σοβινιστή χριστιανό, που νομίζει ότι χρέος του είναι να απαλείψει από τον κόσμο τις άλλες πνευματικές προσεγγίσεις, με το σπαθί ή με την πένα, ποιος είναι ο δικός μας ρόλος; Δεν είναι εδώ να θέσουμε τα όρια, να ευαισθητοποιήσουμε στο φιλοσοφικό υπόβαθρο και στα ιστορικά γεγονότα, και να καλέσουμε για μια δίκαιη, αρμονική και φιλάδελφη συνύπαρξη εντός μιας αγαπημένης κοινωνίας;
Και πώς θα το κάνουμε αυτό χωρίς να καταδείξουμε και να καταγγείλουμε τις πράξεις του μίσους, χωρίς να ξεσκεπάσουμε το λύκο που κρύβεται πίσω από τη χριστιανική προβιά της αγάπης;